. PROJECT DREAMWEAVER .

Haiii...untuk entry kali ini saya akan bercerita tentang project yang kami perlu buat berkenaan dengan adobe dreamweaver yang telah kami pelajari di awal semester. Projek kami adalah berkenaan tentang online cake house. Website ini memberi perkhidmatan untuk tempahan kek secara online. Untuk pengetahuan semua, website kami mempunyai dua kategori pengguna iaitu user dan admin. Page dibawah ini adalah page yang boleh diakses oleh semua orang tanpa perlu signup/signin.


Seterusnya user boleh sign up/sign in dengan click pada button sign up atau sign in yang terdapat dalam page yang saya tunjukkan diatas.


Bagi sign up, kami juga menyediakan fungsi checknewusername dimana sekiranya user baru ingin mendafatar dan ingin menggunakan username yang telah digunakan oleh user lama, kami akan memberi message bahawa username itu tidak available untuk digunakan. Contoh boleh dilihat dalam page yang ditunjukkan dibawah.

Seterusnya user yang telah sign up boleh sign in ke page kami.


Selepas sign in, terdapat 6 page yang boleh diakses oleh user pada website kami. Antaranya ialah 'our product', 'about us',  'recipes' , 'order form' dan 'contact us' .

1. Our product


Pengguna boleh memilih mana-mana jenis product yang diinginkan dan boleh lihat dengan lebih lanjut sekiranya pengguna click pada setiap jenis product. Contohnya, sekiranya pengguna click pada button dessert, berikut merupakan page yang bakal dilihat oleh user.


2. About us


3. Services


4. Recipes


5. Order form


Selepas mengisi order form user boleh view semula order yang telah di buat.


6. Contact us


Seperti yang saya katakan pada awal entry tadi, kami juga mempunyai satu lagi jenis pengguna iaitu admin. Admin boleh mengakses semua page yang user biasa boleh akses disamping tambahan seperti edit, insert, delete dan sebagainya. Berikut merupakan page tambahan bagi admin.

1. View user


2. Edit user


3. Insert user


4. Delete user


5. View order


6. Edit order


7. Insert order


8. Delete order



0 comments:

Post a Comment


up